سنگر اندیشه و بصیرت

بصیرت به معنى دانایى، بینایى، بینایى دل، هوشیارى، زیرکى و یقین است

سنگر اندیشه و بصیرت

بصیرت به معنى دانایى، بینایى، بینایى دل، هوشیارى، زیرکى و یقین است

سنگر اندیشه و بصیرت
بسم رب الشهدا
سلام بر همه ی جویندگان فهم و بصیرت.....بصیرت به معنى دانایى، بینایى، بینایى دل، هوشیارى، زیرکى و یقین است «آنهایی که دور و بر امیرالمؤمنین بودند و ایستادند و جنگیدند، خیلی بصیرت به خرج دادند که بنده بارها از امیرالمؤمنین نقل کرده‌ام که فرمود: «لا یحمل هذا العلم الا اهل البصر و الصبر و العلم بمواضع الحق » . در درجه اول، بصیرت لازم است. معلوم است که با وجود چنین درگیری‌هایی، مشکلات امیرالمؤمنین چگونه بود. یا آن کج‌رفتارهایی که با تکیه بر ادعای اسلام، با امیرالمؤمنین می‌جنگیدند و حرف‌های غلط می‌زدند.» مقام معظم رهبری
بصیرت دهی وآگاهی بخشی یکی ازمهمترین واساسی ترین راهکار مبارزه با جنگ نرم دشمن است.... لطفا با نظرات و انتقادات خودتان من را در پیشبرد و حفظ این سنگر یاری نمایید.....
Instagram@ali.saem.katoom

نویسندگان
آخرین نظرات

با آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و استقرار دانشجویان شهرستانی در خوابگاه‌ها بازار گفت‌و‌گو و جست‌وجو درباره حکم نماز و روزه دانشجویان داغ شده است.


با آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و استقرار دانشجویان شهرستانی در خوابگاه‌ها بازار گفت‌و‌گو و جست‌وجو درباره حکم نماز و روزه دانشجویان داغ شده است.
با توجه به اهمیت مسئله، اختلاف فتوای مراجع در خصوص آن و نیاز مبرم دانشجویان به آن، پس از جمع آوری پرسش‌های رایج در این باره طی تماس با دفاتر مراجع عظام، پاسخ سوالات را جویا شدیم.
سوال: حکم نماز و روزه دانشجوی مسافر، در سفر اول چگونه است؟
آیت‌الله صافی گلپایگانی: باید نماز را شکسته بخواند و روزه صحیح نیست. آیت‌الله وحید خراسانی: دو ماه اول را باید احتیاط کند. آیت‌الله خامنه‌ای: مقام معظم رهبری در سفر تحصیلی و مکان برای تحصیل فتوا ندارند، بلکه احتیاط دارند و رجوع می‌دهند به یک مجتهد جامع‌الشرایط که در این مورد فتوا داشته باشد، اما مقلد ایشان اگر بخواهد طبق احتیاط عمل کند هم باید شکسته بخواند و هم کامل مثلاً در ماه مبارک رمضان باید در محل تحصیل روزه بگیرد و زمانی که به وطن خود رجوع کرد قضای آن را بجا آورد و یا در محل تحصیل هم باید یک نماز شکسته عصر بخواند و هم یک نماز کامل عصر. آیت‌الله مکارم شیرازی: در اولین سفر باید جمع بخواند یعنی هم تمام و هم شکسته.
آیت‌الله فاضل لنکرانی: اولین سفر شکسته است.
سوال: دانشجویی که وطن و محل تحصیل او بیش از چهار فرسخ شرعی فاصله دارد و تقریباً هر روز این مسیر را برای تحصیل می‎رود و بر می‎گردد، درباره نماز و روزه چه تکلیفی دارد؟
آیت‌الله صافی گلپایگانی: در غیر سفر اول، نماز تمام، و روزه صحیح است.
آیت‌الله وحید خراسانی: ‌اگر هر روز در رفت‌وآمد باشد باید نماز را تمام بخواند.
آیت‌الله خامنه‌ای: در این مورد نیز حکم مقام معظم رهبری احتیاط است.
آیت‌الله نوری‌همدانی: چون دائماً در تردد است نمازش تمام است.
آیت‌الله سیستانی: غیر از یک ماه اول که باید جمع بخواند (هم کامل و هم شکسته) ماه‌های بعد باید کامل بخواند.
آیت‌الله مکارم شیرازی: اگر کثیرالسفر (کسی که مستمراً در هفته سفر می‌کند یعنی حداقل سه بار در هفته سفر می‌کند) باشد باید در سفر اول جمع (هم کامل و هم شکسته) بخواند و از سفر دوم به بعد تمام.
آیت‌الله بهجت: نمازش تمام است.
آیت‌الله فاضل لنکرانی: همین که 10 روز در وطنش نمی‌ماند کثیرالسفر به حساب می‌آید و نمازش تمام است.
سوال: نماز و روزه دانشجویی که دو روز در هفته به محل تحصیل می‎رود و در همان روز به وطن برمی‎گردد و فاصله محل تحصیل و وطنش بیش از چهار فرسخ شرعی است، چگونه است؟ آیت‌الله صافی گلپایگانی: در غیر سفر اول، نماز تمام و روزه صحیح است. آیت‌الله وحید خراسانی: در مورد دو روز باید احتیاط جمع کرد؛ یعنی هم شکسته خواند و هم تمام.
آیت‌الله خامنه‌ای: در این مورد نیز ایشان حکم به احتیاط داده‌اند.
آیت‌الله نوری‌همدانی: نماز این فرد کامل است.
آیت‌الله سیستانی: باید احتیاط کرده و جمع بخواند یعنی هم کامل و هم شکسته.
آیت الله مکارم شیرازی: باید شکسته بخواند.
آیت‌الله بهجت: نمازش تمام است. سوال: دانشجوی دانشگاهی که بعضاً هر دو هفته یک بار یا بیش از 10 روز یک بار به محل درس می‎رود و برمی‌گردد، چه حکمی دارد؟ آیت‌الله صافی گلپایگانی: نمازش در بین راه و محل تحصیل شکسته است و روزه صحیح نیست.
آیت‌الله وحید خراسانی: اگر فرد هفته‌ای چهار روز در محل تحصیل باشد نمازش تمام است اگر هفته‌ای یک روز باشد شکسته است اگر دو و سه روز بود بنا به احتیاط جمع باید عمل کند.

آیت‌الله خامنه‌ای:‌ در این مورد نیز ایشان حکم به احتیاط داده‌اند. آیت‌الله نوری همدانی: باید نماز را تمام بخواند. آیت‌الله سیستانی: نماز شکسته است و حکم مسافر را پیدا می‌کند.
آیت‌الله مکارم شیرازی: باید شکسته بخواند.
آیت‌الله فاضل لنکرانی: حکم مسافر دارد و نمازش شکسته است.
سوال: حکم نماز دانشجویی که برای کارهای فارغ‌التحصیلی پس از اتمام دوره تحصیل به محل تحصیل مراجعه می‌کند و چند روزی در آنجا می‌ماند چیست؟
آیت‌الله خامنه‌ای: در این حکم نیز باید بنا بر احتیاط عمل کند. آیت الله نوری‌همدانی: چون این مسئله لازمه تحصیل دانشجوست باید نمازش را تمام بخواند. آیت‌الله سیستانی: نماز در این مورد شکسته است. آیت‌الله مکارم شیرازی: در این مورد حکم مسافر را دارد، اما چنانچه 10 روز یک جا بماند نماز کامل است. آیت‌الله بهجت: حکم مسافر دارد و نمازش شکسته است.
آیت‌الله فاضل لنکرانی: حکم مسافر دارد و نمازش شکسته است.
سوال: شکسته‌خواندن نماز تمام و تمام‌خواندن نماز شکسته با عدم آگاهی به حکم چه حکمی دارد؟ آیت الله صافی گلپایگانی: اگر اصلاً نمی‎دانسته‎اید که نمازتان شکسته است و به جای شکسته تمام خوانده‎اید، قضا ندارد، ولی اگر به جای نماز تمام، شکسته خوانده باشید، نماز باطل است. آیت‌الله وحید خراسانی: در هر دو صورت باید نماز را قضا کرد. آیت‌الله خامنه‌ای: چون مقام معظم رهبری در این باره فتوا نداده، بلکه احتیاط کرده‌اند، مقلد به محض اطلاع از خطای خود می‌تواند به یکی از مجتهدین جامع‌الشرایط رجوع کرده و طبق فتوای آن عمل کند. آیت‌الله نوری همدانی: هر عملی را که انجام داده و این عمل جبران پذیر باشد، مانند روزه گرفتن و نماز خواندن، پس از آن که برای مقلد کشف شد که خلاف حکم عمل ‌کرده مثل اینکه وظیفه‌اش شکسته خواندن نماز بوده، ولی تمام خوانده و بالعکس یا وظیفه‌اش روزه‌داری بوده، ولی روزه را خورده و بالعکس هر زمان که متوجه شد باید دوباره تکرار کند و قضایش را بجا آورد. آیت‌الله سیستانی: در هر دو صورت باید قضایش را بجا آورد.
آیت‌الله مکارم شیرازی: وقتی کشف خلاف شد باید تکرار کند.
آیت‌الله بهجت: در هر دو صورت باید همه را قضا کند.
آیت‌الله فاضل لنکرانی: در هر دو صورت باید همه را قضا کند.
منبع:دانشجو عقیق

صائم کتوم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی