سنگر اندیشه و بصیرت

بصیرت به معنى دانایى، بینایى، بینایى دل، هوشیارى، زیرکى و یقین است

سنگر اندیشه و بصیرت

بصیرت به معنى دانایى، بینایى، بینایى دل، هوشیارى، زیرکى و یقین است

سنگر اندیشه و بصیرت
بسم رب الشهدا
سلام بر همه ی جویندگان فهم و بصیرت.....بصیرت به معنى دانایى، بینایى، بینایى دل، هوشیارى، زیرکى و یقین است «آنهایی که دور و بر امیرالمؤمنین بودند و ایستادند و جنگیدند، خیلی بصیرت به خرج دادند که بنده بارها از امیرالمؤمنین نقل کرده‌ام که فرمود: «لا یحمل هذا العلم الا اهل البصر و الصبر و العلم بمواضع الحق » . در درجه اول، بصیرت لازم است. معلوم است که با وجود چنین درگیری‌هایی، مشکلات امیرالمؤمنین چگونه بود. یا آن کج‌رفتارهایی که با تکیه بر ادعای اسلام، با امیرالمؤمنین می‌جنگیدند و حرف‌های غلط می‌زدند.» مقام معظم رهبری
بصیرت دهی وآگاهی بخشی یکی ازمهمترین واساسی ترین راهکار مبارزه با جنگ نرم دشمن است.... لطفا با نظرات و انتقادات خودتان من را در پیشبرد و حفظ این سنگر یاری نمایید.....
Instagram@ali.saem.katoom

نویسندگان
آخرین نظرات

۳۶ مطلب در تیر ۱۳۹۲ ثبت شده است

به گزارش سرویس فضای مجازی تهران پرس به نقل از فرهنگ پرواز: اصولا هر وقتی که کسی نتواند خواسته اش را بدست آورد دچار چند حالت می شود ! یکی از حالت ها این است که فرد دچار یکسری از عقده های روانی می شود.

این گونه مسائل بیشتر در جوانان نمود پیدا می کند.

امروزه هر جوانی و یا حتی هر نوجوانی دوست دارد خوش تیپ باشد .بیشتر مردم تا اسم از جوانی برده می شود ذهن هایشان ناخود آگاه بیشتر به سمت پسران جوان می رود تا دختران جوان.

در عرف جامعه ی ما هیچگاه به یک مرد نمی گویند خوشگل حتی اگر زیبا باشد ! بیشتر از واژه ایی مثل مرد خوش تیپ استفاده می کنند .

بر عکس اگر یک زنی خوش لباس باشد نمی گیویند خوش تیپ ! حتی اگر آن زن خوش تیپ باشد و بیشتر از واژه ایی به نام زیبا پوش یا خوشگل استفاده می کنند !!!

صائم کتوم
رهبر معظم انقلاب: هر جا که بدانم و احساس کنم و خبر اطمینان‌بخشى پیدا کنم که آمر به معروف و ناهى از منکر، خداى نکرده مورد جفاى مأمور و مسؤولى قرار گرفته، خودم واردقضیه خواهم شد.
به گزارش بولتن نیوز به نقل ازسرّنیوز: مدت ها پیش به جای فرهنگ سازی و عمل به بیانات  مقام معظم رهبری در بحث امر به معروف و نهی از منکر و مساله حجاب ، طرح گشت ارشاد ، کوهستان و امنیت اخلاقی را به راه انداختیم. گشت ارشادی که وجودش  نیاز بود اما نه برای همه ی ملت. رفته رفته کار گشت ارشاد به جای برخورد با جرائم سازمان یافته در مباحث اخلاقی، شده بود برخورد با افرادی که هیچ  اطلاعی از ضرورت حجاب ندارند. افرادی که بدون هیچ تفکری تنها به خاطر فقر  فکری و فرهنگی اسیر بدحجابی و بزهکاری شده اند. بوتیک ها در بالاشهر تهران  اجازه ی فروش هر نوع لباسی را داشتند اما اگر یک جوان همان لباس را خریداری می کرد و به تن می کرد، مرتکب خلاف شده بود. مانتوهای رنگارنگ و غیر  اسلامی در تولیدی های قانونی و مجوز دار تولید می شد اما اگر یک جوان همان  مانتو را استفاده می کرد باید در برابر گشت امنیت اخلاقی پاسخگو می بود. دستفروش ها در کنار خیابان هر نمونه گردبندی را از علائم شیطان پرستی بگیر  تا علائم همجنس بازی را می فروشند و اگر جوانی آن گردبند را بخرد، باید  پاسخگو باشد. حالا بعد از گذشت چند سال از اجرای طرح امنیت اخلاقی در اکثر  شهرهای بزرگ کشور، نه تنها وضع بهتری پیدا نشده است. بلکه اغلب افراد جامعه از برخوردهای زشت و زننده ی این گشت ها با مردم خاطرات تلخی دارند. گویا  علاوه بر این خاطرات تلخ، وضعیت بهتری در حجاب و اخلاق در سطح شهر هم دیده  نمی شود و حتی نتیجه معکوس بوده است.
صائم کتوم

http://www.n2yazdedu.ir/image/image_gallery?img_id=14184

-تا حالا شده یه حرفی بخواهید بزنید یا یه چیززی بنویسید اما بترسید؟

البته نه از کسی... شاید از خدا ... نمیدونم شایدم ترس نیست!

اما یه حالتی مثل اینکه نفس درست بالا نمیاد... بدن میلرزه یا...

واقعا همچین حالی دارم

حتما شنیدین دوباره به یک آمر به معروف حمله شده؛ نه؟!

خبر جالبیه!

جالبیش اینه که این دفعه ناموس من و شما رو زدند!

یه خواهر ۳۰ ساله!

میتونست خواهر من یا شما باشه!

غیرتیا کجایید؟؟؟

صائم کتوم

پیشینه‌ی اندیشه‌ی وهابیت (رهبران)

الف ـ خوارج اندیشه‌ی وهابی در گناه قلمداد کردن اعمال حسنه‌ی مسلمانان، به خاطر ارتکاب به گناه و مباح دانستن خون و اموال آنها، دشمنی سخت با علی (ع) و خاندانش، اخذ به ظاهر الفاظ قرآن بدون رعایت تفسیر، کوشا بودن در عبادت و تقدس ظاهری، کافر پنداشتن بقیه‌ی مسلمانان بجز خودشان، تراشیدن سرهای خود و همه چیز را مستقیماً با خدا مرتبط دانستن، شرک دانستن دعا، شفاعت، توسل، ترس و ...  خلاصه می‌شود.

ب ـ احمد بن حنبل از علمای اهل حدیث که با استدلال عقل مخالف بوده است. تمسک شدید به شیوه‌ی سلفیه، حرام دانستن علم کلام و توجه به ظاهر الفاظ قرآن و سنت نبوی و هرگونه سؤالی را بدعت می‌دانست.

ج ـ ابن بطه عبدالله بن محمد معروف به ابن بطه، حنبلی بود و زیارت و شفاعت پیغمبر را انکار کرد و سفر برای زیارت را حرام دانسته و اعتقاد داشت شخص زائر به دلیل معصیت، بایستی نماز را کامل به جا آورد.

صائم کتوم

در آمد در سال‌های اخیر، رواج پدیده اوهام و خرافه، رونق بازار عرفان‌های مجازی و معنویت‌های فانتزی، گسترش طریقت‌های منهای شریعت، رشد شبه عرفان‌های ژله‌ای با انواع طعم‌ها‌ی شهوت، شهرت و ثروت و گرمی بازار مکاره مدعیان دروغین، به ویژه متمهدین، رشد فزاینده و البته نگران کننده‌ای یافته است. روزی نیست مگر آنکه از یک سو، نفیر گوساله‌ای سامری به گوش می‌خورد و خواه ناخواه با ادعاهای گزاف چند کلّاش نظر کرده و مدعی خود خوانده مواجه می‌شویم؛ تا آنجا که کسی به مطایبه گفت: هر چند روزی، یک امام زمان نو ظهور به اوین می‌آورند!

جواهر فروشان به کنجی خموش

چه گرم است بازار شلغم فروش!

صائم کتوم

کمیته‌ها یا گروه تدریس: از وظایف این گروه جذب نیروهای جوان و تازه نفس و فعال برای تحت تعلیم قرار دادن آن‌ها بود. یکی از منابع تغذیه این کمیته‌، مدارس بود.

عوامل انجمن در مدارس، به ویژه مربیان و معلمان انجمنی که از طریق آموزش و پرورش مشغول کار بودند در بین محصلین جست‌وجو می‌کردند و افراد باهوش و با ذکاوت و با استعداد را جذب انجمن می‌کردند. مقرر شده بود که افراد کاهل در درس و تنبل را جذب نکنند، زیرا محتاج به نیروهای جوان، ساده و باهوشی بدند که در ضمن تحصیلات کلاسیک خود، ظرفیت و کوشش داشته باشند که تحت تعلیمات بیشترین بازدهی را دارا باشند و از طرفی سبب شده بود تا تعداد تحصیل‌کرده در انجمن زیاد باشد. گروه تدریس سه مرحله داشت عبارت بود از: پایه، ویژه، عالی. قسمت پایه حدود یک‌سال و حداکثر یک‌سال و نیم طول می‌کشید که 7 یا 8 ماه

صائم کتوم

ب: شکل‌گیری انجمن حجتیه نام اصلی و کامل این انجمن «انجمن خیریه حجتیه مهدویه» است که به نام‌های "انجمن حجتیه" و "انجمن ضد بهاییت" نیز مشهور است.

این انجمن در سال 1332 و پس از کودتای 28 مرداد ـ که منجر به سقوط دولت ملی دکتر محمد مصدق شد ـ توسط یک روحانی به نام "شیخ محمود ذاکرزاده تولایی"، مشهور به شیخ محمود حلبی، تأسیس شد. چنان‌چه پیش‌تر آوردیم، هدف اصلی از تشکیل این انجمن مبارزه با نفوذ بهاییت و جلوگیری از گسترش آن و ادامه‌ی این مبارزه تا نابودی کامل این فرقه بود و در مشهد حرکت نهضت مقاومت ملی را تأیید می‌کرد. درباره‌ی انگیزهای تشکیل انجمن‌ توسط وی گفته می‌شود که: «در سال‌های پیش از 28 مرداد 1332 که تبلیغات وسیعی برای انحراف افکار عمومی توسط بهاییت به ویژه علیه روحانیت و حوزه‌ها راه افتاد، آقای حلبی که در حوزه‌ی مشهد درس می‌خوانده و استاد وی میرزا مهدی اصفهانی بوده است ـ که علاقه‌ی خاصی به امام زمان (عج) داشته ـ به همراهی طلبه‌ی دیگری به نام سیدعباس علوی توسط

صائم کتوم

الف: زمینه‌های شکل‌گیری زمینه‌های شکل‌گیری انجمن ضدبهاییت و یا انجمن حجتیه را در چند حوزه می‌توان بررسی کرد. از پیش از یک قرن قبل، فردی به نام "میرزا علی محمد" ادعای بابیت امام عصر و نمایندگی ایشان و سپس ادعای مهدویت را به راه انداخت و سبب به وجود آمدن فرقه‌ای ...                       

این فرقه که از همان ابتدا توسط مسلمانان مطرود و ضاله خوانده شد، بنا به دلایل بیشتر سیاسی و با حمایت‌های آشکار و پنهان از جانب حاکمیت و قدرت‌های سیاسی وقت، اقدام به رسوخ در میان مردم و به خصوص جوانان کرد. یکی از مراکزی که خیلی مورد توجه بهاییت قرار داشت، حوزه‌های علمیه بود و بهاییت تلاش‌ فراوانی می‌کرد تا درون این حوزه‌ها رسوخ کند و از این طریق به جذب مبلغ برای خود دست بزند. این تلاش‌ها از همان ابتدا با مخالفت شدید روحانیون مسلمان مواجه شد، اما با وجود مخالفت مسلمانان، بهاییت به موفقیت‌هایی در این زمینه دست یافت. دلایل این موفقیت را می‌توان در حمایت سیاسی قدرت‌های استعماری بیگانه از این فرقه دانست و دیگر این که تشکیلات بهاییت با انسجام خاصی فعالیت‌های خود را سازمان داد و مانند یک

صائم کتوم

یکى از گروه‏هایى که در سال‏هاى اخیر در مباحث مهدویت مورد توجه قرار گرفته، گروه موسوم به «انجمن حجتیه» است. این گروه به وسیله شیخ محمود ذاکرزاده تولایى معروف به شیخ محمود حلبى (1279 - 1376 ه .ش) با همکارى...

سیدرضا آل رسول، سید محمدحسین عصار، سید حسین سجادى، غلامحسین حاج محمدتقى که عمدتاً تاجر بودند، تأسیس شد.
اگرچه اغلب اعضاى‏این‏گروه‏ازسطح سواد بالایى برخوردار بودند؛ با این حال حضور روحانیون در این گروه کم‏رنگ بود. این‏امر ممکن‏است به دلیل حساسیت رژیم طاغوت بوده باشد؛ اگرچه برخى بر این باورند که این عدم حضور روحانیون، به جهت مخالفت سرسختانه مؤسس گروه با فلسفه بوده است.(1)

انگیزه‏هاى تأسیس انجمن حجتیه‏

الف: مقابله با فرقه ضاله بهائیت‏

بدون تردید یکى از شیطنت‏هاى دشمنان در مقابل حقیقت تابناک اعتقادات شیعه، ایجاد انحرافات در اذهان مردم - از جمله در مباحث مهدویت - است. یکى از این انحرافات «بابیت» و سپس «بهائیت» است که به نوعى ضربه‏هاى سنگینى بر پیکره اعتقادات شیعه وارد ساخت. بنابراین روحانیت شیعه، این سنگربانان اعتقادات راسخ، همواره در مقابله با این کج‏روى‏ها از هر تلاش فروگذار نبوده‏اند.
در دوران رژیم طاغوتى پهلوى، به علت مساعد شدن شرایط، حضور بهائیان در صحنه‏هاى اجتماعى و سیاسى، گسترش فراوان و بى‏سابقه‏اى یافت.

صائم کتوم

اکنون کتاب‏های زیادی در کشور منتشر یا توزیع می‏شود که ظاهری اسلامی و شیعی دارند یا از ادبیاتی دلپذیر و جذاب بهره می‏برند اما در واقع مبلغ اندیشه‏های مخرب و منحرف هستند. جوانان، نوجوانان و اولیاء و مربیان آنها چگونه می‏توانند این کتاب‏ها را تشخیص دهند؟

علائم اولیه تشخیص آتئیسم، الحاد و شیطان‏گرایی

این کتاب ها ادبیات نوشتاری هتاکانه و تمایل به خودکشی در اشکال افراطی داشته و قوانین اجتماعی و شرعی را به سخره می گیرند و با سیاه نمایی و رنج آور دانستن زندگی، ناامیدی ایجاد می کنند. این کتاب‏ها خوانندگان را دچار افسردگی، آشفتگی روانی، نومیدی از زندگی و پرخاشگری می نماید.

علائم اولیه تشخیص تبلیغات عرفان‏های نوظهور

صائم کتوم

آخر الزمان است دیگر همه چی رنگ غیر خدا گرفته…

یه زمانی عشق مقدس بود دست هر ناکس وشهوت پرست نبود عشق پاک بود برای خدابود یا در راه خدابود

اما الان عشق چی شده؟ بیشتر دست نا محرماش افتاده شده وسیله ی سوء استفاده همون دیگه هر پسر یا دختری کسی رو میبینه میگه آره تو هستی عشق من اما تا یکی بهترشو میبینه میگه ااا چرا زودتر ندیدمش اه این نشد یکی دیگه نه یکی نه دوتا سه تا حالا سه تا نشه بازی نشه….

آره سرتون رو درد نیارم دنیا هم دنیای آخر الزمانی شده قبلا ازدواج میکردن با توکل پول در می آوردن اما الان بی توکل پول در میارن تا ازدواج کنن اما اگه ازدواج کنن حالا اگرهم ازدواج کنن تا تقی به توقی میخوره میگن با از اولشم به درد هم نمیخوردیم میرن جشن طلاق میگیرن بهتر از جشن عروسی!

صائم کتوم

حجت‌الاسلام «محسن قرائتی» در برنامه درس‌هایی از قرآن نظر خود را در رابطه با سن ازدواج بیان کرد و گفت: هرکس به ۱۸ ساله‌ها می‌گوید بچه، خودش بچه است.

این مفسر قرآن کریم در برنامه این هفته درس‌هایی از قرآن ۱۸ سالگی را سن مناسبی برای ازدواج بچه های امروزی دانست و گفت: چه چیز انسان را بی‌دین می‌کند؟ فاصله از اسلام‌شناس، زیرا با یک شبهه خیلی از افراد بی‌دین می‌شوند، دوسوم دین مربوط به ازدواج است، البته در سن پایین یعنی ۱۸ سالگی ازدواج کند، آنها بچه نیستند، ما بچه‌ایم که می‌گوییم آنها بچه‌اند.

یک بچه کوچک بود که با قرآن آشنا بود به او گفتم کی داماد می‌شوی؟ فردی گفت او بچه است، کودک برای او آیه سلیمان را خواند و گفت: من بچه‌ام، اما می‌فهمم.

بچه‌های امروزی خوب می‌فهمند، آنچه فرزندان را از ازدواج دور می‌کند دوری از اسلام‌شناسی است، زیرا شبهه‌ای برای او به وجود می‌آورند و او را از دین دور می‌کنند، اگر می‌خواهید بچه‌ها بیمه شوند باید با مسجد دوست شوند، پیش‌نماز باید پرمطالعه باشد و مردم همیشه چیز نویی از او یاد گیرند، ارتباط با دین انسان را بیمه می‌کند، پدران ما کلاس ایدئولوژی و جهان‌بینی نداشتند، در روستاها زمانی ۹۰ درصد بی‌سواد بودند.

اتصال به اولیای خدا انسان را حفظ می‌کند، ازدواج سریع انسان را حفظ می‌کند، نماز انسان را حفظ می‌کند.

جت‌الاسلام «محسن قرائتی» در برنامه درس‌هایی از قرآن نظر خود را در رابطه با سن ازدواج بیان کرد و گفت: هرکس به ۱۸ ساله‌ها می‌گوید بچه، خودش بچه است.

این مفسر قرآن کریم در برنامه این هفته درس‌هایی از قرآن ۱۸ سالگی را سن مناسبی برای ازدواج بچه های امروزی دانست و گفت: چه چیز انسان را بی‌دین می‌کند؟ فاصله از اسلام‌شناس، زیرا با یک شبهه خیلی از افراد بی‌دین می‌شوند، دوسوم دین مربوط به ازدواج است، البته در سن پایین یعنی ۱۸ سالگی ازدواج کند، آنها بچه نیستند، ما بچه‌ایم که می‌گوییم آنها بچه‌اند.

صائم کتوم
 

بانوی محجبه ای در یکی از سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای در فرانسه خرید می‌کرد؛ خریدش که تموم شد برای پرداخت رفت پشت صندوق. صندق‌دار یک خانم بی‌حجاب و اصالتاً عرب بود. صندوق‌دار نگاهی از روی تمسخر بهش انداخت و همینطور که

صائم کتوم

در مورد قرار دادن انگشتر در انگشت اشاره و وسط، دو دسته روایت نقل شده است: 1. روایاتی که ما را از این عمل باز می‌دارند؛ پیامبر اسلام(ص) فرمود: «امّتم را از قرار دادن انگشتر در انگشت وسط و اشاره نهی می‌کنم».[1] و فرمود: «یا علی! انگشتر در انگشت وسط و اشاره قرار نده ... و انگشت کوچک را خالی از انگشتر نگذار».[2] ۲

صائم کتوم

در دین مقدس اسلام، دعاها و اذکار و همچنین اعمالی به منظور افزایش هوش و استعداد معرفی شده که رعایت آن توسط مومنین می توان راهگشا باشد.

در کتاب شریف مفاتیح ‏الجنان در فصل اول از باب اول که درباره تعقیبات است این دعا را نقل نموده است و مى‏گوید:
این دعا را پیغمبر(ص) به امیرالمؤمنین(ع) براى حافظه تعلیم نمود:
« سُبْحانَ مَنْ لا یَعْتَدی عَلی اَهلَ مَمْلَکَتِةِ، سُبْحانَ مَنْ لا یَاْخُذُ اَهْلَ الْاَرضِ بِاَلْوانِ الْعَذابِ ، سُبْحانَ الرَّؤُفِ الرَّحیمِ ، اللهُمَّ اجْعَلْ لی فی قَلبیْ نُوراً و بَصَرَاً و فَهْماً و عِلْماً ، اِنَّکَ عَلی کُلِّ شَیئٍ قَدیرٌ »
و نیز در خلاصه الاذکار است که در وقت مطالعه بخواند:
« اَللّهُمَّ اَخْرِجْنى مِنْ ظُلُماتِ الْوَهْمِ وَ اَکْرِمْنى بِنُورِ الْفَهْمِ اَللّهُمَّ افْتَحْ عَلَیْنا اَبْوابَ رَحْمَتِکَ وَانْشُرْ عَلَیْنا خَزائِنَ عُلُومِکَ بِرَحْمَتِکَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ
خدایا مرا بیرون آور از تاریکى‏هاى‏ وهم،و به نور فهم گرامى‏ام بدار،خدایا درهاى رحمتت را به روى ما بگشا،و خزانه‏هاى علومت را بر ما باز کن به مهربانى‏ات اى مهربان‏ترین مهربانان. ».
و مؤلف محترم گوید که کسى که مى‏خواهد حافظه‏اش زیاد شود مسواک کند و قرآن بخواند و به خصوص آیه‏الکرسى را قرائت نماید و همینطور خوردن مویز در ناشتا، به خصوص اگر سرخ و بیست و یک دانه باشد، براى تقویت فهم و ذهن و حافظه نافع است خوردن حلوا و گوشت نزدیک گردن و عسل و عدس نیز مورث حفظ است ...
و هر روز بعد از نماز صبح پیش از آنکه تکلم کند بگوید: « یا حى یا قیّوم فلا یفوت شیئا علمُه و لایؤده ...»
و اجتناب کند از چیزهایى که سبب نسیان مى‏شود و آن ... و کثرت معاصى و کثرت هموم و احزان در امر دنیا و کثرت اشتغال و علائق و ... است.
صائم کتوم

بسیاری می پندارند برای تقرب به خدا کارهایی خارق العاده لارم است اما فرشته مقرب الهی برای چند کار بظاهر عادی آرزو دارد که از آدمیزادگان باشد کاری چون تشییع جنازه و آب دادن تا اکرام بتیم و عیادت مریض و آشتی بین اقراد و سرانجام همنشیتنی با دانشمندان و شرکت در نماز جماعت

برخی امور مهمّ در زندگیِ ما وجود دارد که کمتر به آن توجه داریم. انبیا و پیشوایان دینى، یکی از کارهای مهمّی که انجام می‌دادند، این بود که مردم را از زبان شخصیّتهای والا و با عظمت به این امور متوجه کنند.

صائم کتوم
مقدمه

آخرین امام شیعیان و دوازدهمین جانشین رسول خدا(صلی الله علیه و آله وسلم) در سپیده دم جمعه، نیمه شعبان سال 255 هجری قمری ] 868 میلادی [ در سامراء یکی از شهرهای عراق، دیده به جهان گشود.

پدر گرامی او، پیشوای یازدهم شیعیان حضرت امام حسن عسکری(علیه السلام) و مادر بزرگوار آن حضرت، بانویی شایسته به نام «نرجس» بود که درباره ملیّتِ او روایات، مختلف است. مطابق روایتی، آن حضرت دختر «یشوع» پسر امپراتور روم بوده و مادرش از نسل «شمعون» وصی حضرت عیسی(علیه السلام) است. برابر این روایت نرجس در پی خوابی شگفت مسلمان شد و به هدایت امام عسکری(علیه السلام) خود را در میان سپاه روم که عازم نبرد با مسلمانان بودند قرار داد و همراه جمعی دیگر به اسارت لشکر اسلام در آمد. امام هادی(علیه السلام) کسی را فرستاد که او را خریداری کرد و به سامراء آورد. ( 1 )

روایات دیگری نیز نقل شده است ( 2 ) ولی آنچه مهم و قابل توجه است اینکه حضرت نرجس(علیها السلام) مدتی در خانه حکیمه خاتون ـ از خواهران بزرگوار امام هادی(علیه السلام) ـ بوده و تحت تعلیم و تربیت ایشان قرار گرفته است و مورد احترام فراوان حکیمه(علیها السلام) بوده است.

حضرت نرجس(علیها السلام) آن بانویی است که سال‌ها پیش در کلام پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله وسلم) ( 3 ) و امیرالمؤمنین(علیه السلام) (  4 ) و امام صادق(علیه السلام) ( 5 ) مورد ستایش قرار گرفته و از او به عنوان بهترین کنیزان و سرور آنان یاد شده است.

صائم کتوم

جانشین پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم) که ضامن تداوم حیات دین و نیز پاسخگوی نیازهای بشر است شخصیت ممتازی است که به تناسب جایگاه والای پیشوایی و رهبری، ویژگیهایی دارد که مهمترین آنها عبارتند از:

تقوا و پرهیزگاری و برخورداری از ملکه عصمت به گونه‌ای که کوچکترین گناهی از او سر نمی‌زند.

علم و دانش که از علم پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم) سرچشمه گرفته است و متصل به علم الهی است. بنابراین پاسخگوی همه در تمام زمینه‌های مادی و معنوی، دینی و دنیوی است.

آراستگی به فضائل و سجایای اخلاقی در بالاترین درجات؛

توان اداره جامعه بشری و مدیریت صحیح آن بر اساس آموزه‌های دینی؛

با توجه به صفات یاد شده برای امام، بدیهی است که انتخاب چنین فردی از توان و دانش مردم بیرون است و تنها خداوند است که به سبب علم بی نهایت خود می‌تواند پیشوایان و جانشینان پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم) را برگزیند. بنابراین از مهمترین ویژگی‌های امام، منصوب بودن او از سوی خداست.

با توجه به اهمیت این ویژگی ها، به اختصار درباره هر یک توضیح می‌دهیم:

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ تیر ۹۲ ، ۱۳:۰۳
صائم کتوم

پس از روشن شدن دیدگاهها، بجاست به این سؤال پاسخ دهیم که با وجود قرآن و سنّت پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم) چه نیازی به امام و رهبر دینی ـ آنگونه که شیعه معتقد است ـ وجود دارد؟

برای ضرورت وجود امام، دلیل‌های فراوانی بیان شده است ولی ما تنها به یک بیان ساده، اکتفا می‌کنیم:

همان دلیلی که نیاز به پیامبر را بیان می‌کند، بیانگر نیاز مردم به «امام» نیز است. زیرا از سویی، اسلام آخرین دین و حضرت محمّد(صلی الله علیه و آله وسلم) آخرین پیامبر خداست، بنابراین، اسلام باید پاسخگوی تمام نیازهای بشر تا قیامت باشد. از سوی دیگر، قرآن کریم، اصول و کلیات احکام و معارف الهی را بیان کرده است و تبیین و توضیح آن به پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم) واگذار شده است.4 ولی روشن است که پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم) به عنوان رهبر مسلمین، مطابق نیازها و ظرفیت جامعه اسلامی زمان خود به بیان آیات الهی پرداخته است و لازم است برای او جانشینان لایقی باشد که همچون او متصل به دریای بیکران علم خدا باشند تا آنچه را پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم)، تبیین نفرموده است، بیان کنند و نیازهای جامعه مسلمین را در هر زمان، پاسخ گویند.

در روایتی که شیعه و سنّی از پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله وسلم) نقل کرده‌اند آمده است:

«اِنّی تارِکٌ فیکُمُ الثَّقَلَینِ کِتابَ اللّهِ وَ عِتْرَتی؛ ما اِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِما لَنْ تَضِلّوُا بَعْدی اَبَداً...5

به راستی که من دو چیز گرانبها در میان شما باقی می‌گذارم: قرآن و اهل‌بیتم، تا وقتی به این دو چنگ بزنید هرگز پس از من گمراه نخواهید شد.»

طبق این حدیث، هیچ زمانی خالی از حضور عترت پیامبر در کنار قرآن نخواهد بود.

صائم کتوم

پس از رحلت پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله وسلم) مهمترین بحثی که در جامعه نوپای اسلامی مطرح شد موضوع خلافت و جانشینی رسول خدا(صلی الله علیه و آله وسلم) بود. گروهی بر اساس آراء بعضی بزرگان صحابه پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم)، خلافت ابوبکر را پذیرفتند و گروه دیگر معتقد شدند که جانشین پیامبر بنابر تعیین آن حضرت، امام علی(علیه السلام) است. در زمان‌های بعد دسته اول به عامّه (اهل سنّت و جماعت) و گروه دوم به خاصّه (تشیع) معروف گردیدند.

نکته قابل توجه اینکه اختلاف شیعه و سنّی تنها در شخص جانشین پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم) نیست؛ بلکه در دیدگاه هر یک، «امام» معنی و مفهوم و جایگاه ویژه‌ای دارد که این دو مذهب را از یکدیگر متمایز می‌کند.

برای روشن شدن موضوع، معنای امام و امامت را بررسی می‌کنیم تا تفاوتِ دیدگاه‌ها آشکار گردد.

صائم کتوم